Att lösa in ogiltiga sedlar

Riksbanken löser in alla svenska sedlar som är ogiltiga, så länge det inte finns någon misstanke om att de har koppling till något brott som till exempel ett värdetransportrån. Läs mer i Riksbankens regelverk.

 

OBS! Riksbanken tar ej emot utländska sedlar för inlösen.

Riksbankens avgift är 100 kronor

Riksbanken löser in sedlar endast om det totala värdet på sedlarna är mer än 100 kronor. Anledningen är att vi tar ut en administrationsavgift på 100 kronor per ärende oavsett hur många sedlar eller hur stort belopp som skickas in.

Så här löser du in ogiltiga sedlar

Du kan lösa in ogiltiga sedlar på två olika sätt:

 

Alternativ 1

  • Använda Riksbankens Webbformulär där du fyller i dina uppgifter direkt på webben och därefter skickar sedlarna till Riksbanken. 

eller

 

Alternativ 2

  • Fylla i Riksbankens Blankett och skicka den tillsammans med sedlarna till Riksbanken.

För att använda webbformuläret behöver du ha ett BankID eller ett mobilt BankID. Läs mer här hur du går tillväga om du vill ansöka om ett BankID eller ett mobilt BankID.

Webbformulär

Alternativ 1) Fyll i dina uppgifter direkt på webben och signera med BankID eller mobilt BankID

 

 

Logga in med BankID eller mobilt BankID:

Du använder en gammal version av Internet Explorer. Byt till en annan webbläsare om möjligt, eller skicka in formuläret på papper.

Onlineversionen för inlösen av ogiltiga sedlar är för tillfället avstängd.

Vänligen återkom senare eller använd vår blankett!

Läs om hur du skaffar BankID

Om du vill att dina pengar ska sättas in på ett konto i en utländsk bank eller om du är ombud för någon annan ber vi dig använda blanketten.

 

Efter att du har fyllt i Riksbankens webbformulär eller blankett skickar du sedlarna till Riksbanken, vi kan ta emot vanlig post såväl som Rek och Värde. Kontakta ditt postombud för information om postens försäkringsvillkor. Adressen är:

 

Sveriges riksbank
Inlösen
103 37 Stockholm

 

Vi har inte något kontor dit du kan komma för att lösa in dina sedlar.

 

Det tar vanligtvis cirka två veckor innan du har pengarna insatta på ditt konto. För närvarande har vi dock en högre belastning, vilket medför en längre handläggningstid än normalt. Riksbanken skickar inte ut något meddelande om när pengarna är insatta på ditt konto.

 

Tänk på att inte skicka några giltiga sedlar till Riksbanken, utan bara de som är ogiltiga. Det går inte heller att skicka mynt till Riksbanken eftersom vi inte löser in mynt.

Har du frågor?

Kontakta Riksbanken, telefon 08-787 09 06. Telefontider är helgfria vardagar kl. 08.00-12.00. Det går även bra att mejla till registratorn@riksbank.se.

Senast granskad

Innehållsansvarig

Kontakta innehållsansvarig

Fyll i information

För att minimera automatiskt spam ber vi dig att svara på frågan i fältet nedan.

2 + 4 ?