Att lösa in ogiltiga sedlar

Riksbanken löser in alla svenska sedlar som är ogiltiga, så länge det inte finns någon misstanke om att de har koppling till något brott som till exempel ett värdetransportrån. Läs mer i Riksbankens regelverk.

 

20-, 50- och 1 000-kronorssedlarna som blev ogiltiga efter den 30 juni 2016 kan du dock sätta in på bankkonto till och med den 31 augusti 2016.

Riksbankens avgift är 100 kronor

Riksbanken löser in sedlar endast om det totala värdet på sedlarna är mer än 100 kronor. Anledningen är att vi tar ut en administrationsavgift på 100 kronor per ärende oavsett hur många sedlar eller hur stort belopp som skickas in.

Så här löser du in ogiltiga sedlar

Du kan lösa in ogiltiga sedlar på två olika sätt:

 

Alternativ 1

  • Använda Riksbankens Webbformulär där du fyller i dina uppgifter direkt på webben och därefter skickar sedlarna till Riksbanken. 

eller

 

Alternativ 2

  • Fylla i Riksbankens Blankett och skicka den tillsammans med sedlarna till Riksbanken.

För att använda webbformuläret behöver du ha ett BankID eller ett mobilt BankID. Läs mer här hur du går tillväga om du vill ansöka om ett BankID eller ett mobilt BankID.

Webbformulär

Alternativ 1) Fyll i dina uppgifter direkt på webben och signera med BankID eller mobilt BankID

 

 

Logga in med BankID eller mobilt BankID:

Du använder en gammal version av Internet Explorer. Byt till en annan webbläsare om möjligt, eller skicka in formuläret på papper.
Läs om hur du skaffar BankID

Blankett

Alternativ 2) Fyll i dina uppgifter på blankett och signera

Om du vill att dina pengar ska sättas in på ett konto i en utländsk bank eller om du är ombud för någon annan ber vi dig använda blanketten.

 

Efter att du har fyllt i Riksbankens webbformulär eller blankett skickar du sedlarna till Riksbanken, förslagsvis med värdepost. Adressen är:

 

Sveriges riksbank
Broby
Box 14
195 21 Märsta

 

Vi har inte något kontor dit du kan komma för att lösa in dina sedlar.

 

För närvarande har vi en högre belastning vilket medför en längre handläggningstid än normalt. Riksbanken skickar inte ut något meddelande om när pengarna är insatta på ditt konto.

 

Tänk på att inte skicka giltiga sedlar till Riksbanken, utan bara sedlar som är ogiltiga. Det går heller inte att skicka mynt till Riksbanken eftersom vi inte löser in mynt.

Har du frågor?

Kontakta Riksbanken, telefon 08-787 09 06. Telefontider är helgfria vardagar kl. 08.00-12.00. Det går även bra att maila till registratorn@riksbank.se.

Inlösen adress

Sveriges riksbank
Broby
Box 14
195 21 Märsta

Senast granskad

Innehållsansvarig

Kontakta innehållsansvarig

Fyll i information

För att minimera automatiskt spam ber vi dig att svara på frågan i fältet nedan.

7 + 6 ?