Att lösa in ogiltiga sedlar

Riksbanken har möjlighet att lösa in alla svenska ogiltiga sedlar, oavsett hur gamla de är. För ogiltiga sedlar som skickas in från och med 1 oktober 2020 höjs dock avgiften från nuvarande 100 kronor till 200 kronor per ansökan. Observera att vi inte har något kontor där du kan lämna in sedlarna. Du får istället skicka in dem till oss och du väljer själv om du vill använda vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost.

Så här ansöker du om inlösen 

Du ansöker om inlösen antingen via Riksbankens webbformulär eller blankett. I din ansökan ska du ange varifrån du ursprungligen har fått pengarna och varför de inte har använts medan de fortfarande var giltiga. Lämna en så utförlig förklaring som möjligt och skicka med underlag som styrker förklaringen. Den 1 oktober 2020 träder nya föreskrifter i kraft, vilket innebär att bara den som ägde sedlarna när de blivit ogiltiga samt dödsbon har möjlighet att lösa in dem.   

Så här går du tillväga för att lösa in dina ogiltiga sedlar

Fyll i Riksbankens blankett Ansökan om inlösen av ogiltiga svenska sedlar (PDF), skriv ut och signera den.

Skicka sedlarna till Riksbanken:

Efter att du har fyllt i Riksbankens webbformulär eller blankett skickar du sedlarna till Riksbanken. Kontakta ditt ombud om du vill ha mer information om Postnords försäkringsvillkor.

Adressen är:

Sveriges riksbank
Inlösen
103 37 Stockholm

När vi tagit emot och registrerat din ansökan skickas en bekräftelse per mejl till dig om du har angett en mejladress i din ansökan. Om din ansökan beviljas skickar Riksbanken inte ut något ytterligare meddelande när pengarna betalas ut till det konto du har angett.

Skicka bara ogiltiga sedlar till Riksbanken. Riksbanken löser inte in mynt eller giltiga sedlar.

Förutsättningar för inlösen

Riksbanken har möjlighet att lösa in ogiltiga svenska sedlar från allmänheten enligt bestämmelser i riksbankslagen och Riksbankens föreskrifter om inlösen av sedlar och mynt, 2017:1. Riksbankens nya föreskrifter om inlösen av sedlar och mynt, 2020:1 (som träder i kraft 1 oktober 2020).

Riksbanken följer lagen om penningtvätt. Det innebär att vi försöker förebygga och förhindra penningtvätt. Riksbanken måste därför kontrollera varifrån sedlarna kommer och ha viss kännedom om de personer som vill lösa in sedlar. I din ansökan måste du därför så utförligt som möjligt förklara varifrån du ursprungligen har fått sedlarna och varför de inte har använts medan de var giltiga.

Om det blir avslag på ansökan behåller Riksbanken sedlarna eftersom de har upphört att vara lagliga betalningsmedel och inte ska cirkulera i samhället.

 

Riksbankens regelverk: Länk till information om vilka regler och föreskrifter som tillämpas i samband med inlösen

Har du frågor?

Kontakta Riksbanken, telefon 08-787 09 06. Telefontider är helgfria vardagar kl. 08.00-12.00. Det går även bra att mejla till inlosen@riksbank.se

Var den här informationen till hjälp?

Tack för ditt svar!

Uppdaterad 2020-06-25