Att lösa in ogiltiga sedlar

Riksbanken har möjlighet att lösa in alla svenska ogiltiga sedlar, oavsett hur gamla de är. För det tar Riksbanken ut en avgift på 200 kronor som dras från totalbeloppet.

Gör en ansökan

Blankett för inlösen av sedlar (PDF)

Förändringar den 1 oktober 2020

  1. Avgiften för att lösa in sedlar höjdes från 100 till 200 kr.
  2. Nya föreskrifter trädde i kraft, vilket innebär att bara den som ägde sedlarna när de blivit ogiltiga samt dödsbon har möjlighet att lösa in dem.

Hur ser processen ut?

Ikon BankID

1. Registrera ansökan

Första steget för dig som önskar lösa in pengar är att du registrerar din ansökan. Detta gör du enklast online via BankID, men går även att göra via vår blankett för inlösen.

Ikon brev

2. Skicka sedlar via post

När du har fyllt i din ansökan ska du skicka den tillsammans med pengarna via post till Riksbanken. Vi tar emot vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. Läs mer på PostNords webbplats.

Ikon dokument

3. Handläggning

När dina pengar anlänt kommer vi att handlägga din ansökan. Tiden för handläggning kan variera men den normala handläggningstiden är 2 veckor.

Ansökan bedöms utifrån riksbankslagenlagen om penningtvätt (swedishbankers.se) och Riksbankens föreskrifter (pdf). Vi kan därför be dig komplettera ansökan under handläggningen.

Ikon stämpel

4. Beslut

Baserat på de uppgifter som du har lämnat in fattar Riksbanken ett beslut. Om Riksbanken beviljar din ansökan kommer du att få värdet av dina pengar insatta på ditt konto.

Avgiften på 200 kronor dras från totalbeloppet.


Svar på vanliga frågor

Hur löser jag in mina gamla sedlar?

Riksbanken har möjlighet att lösa in alla ogiltiga svenska sedlar, oavsett hur gamla de är. För det tar Riksbanken ut en avgift på 200 kronor per ansökan. På vår webbplats, www.riksbank.se, hittar du mer information om inlösen.

Information om vilka regler och föreskrifter som tillämpas i samband med inlösen finner du här:

Hälsningar
Riksbanken

Har mina sedlar kommit fram till Riksbanken?

Riksbanken har tyvärr ingen möjlighet att skicka en bekräftelse på att vi tagit emot en försändelse.

Om du skickat som rekommenderat brev eller värdepost kan du själv spåra din försändelse på postnords hemsida, www.postnord.se.

Om du angett en e-postadress i din ansökan kommer du att få en bekräftelse så snart din ansökan registrerats hos oss. Observera att handläggningstiden för insända ansökningar varierar.

Hur skickar jag min ansökan?

Riksbanken har inte något kontor där du kan lämna in sedlarna. Du får istället skicka in dem till oss och väljer själv om du vill använda vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. Läs mer här

Fler frågor och svar

Kontakt

Kontakta Riksbanken, telefon 08-787 09 06. Telefontider är helgfria vardagar kl. 08.00-12.00. Det går även bra att mejla till inlosen@riksbank.se

Var den här informationen till hjälp? Efter ditt svar visas en kommentarsruta

Tack för ditt svar!

Uppdaterad 2020-10-01