Att lösa in skadade och missfärgade sedlar

Om du har en skadad eller missfärgad sedel kan du i vanliga fall vända dig till en bank för att byta ut den. Om banken inte byter ut sedeln kan du skicka den/dem till Riksbanken. Riksbanken har möjlighet att lösa in skadade och missfärgade sedlar.

Gör en ansökan

Blankett för inlösen av skadade eller missfärgade sedlar (PDF)

Förutsättningar för inlösen

I Riksbankens föreskrifter (RBFS 2020:1) framgår förutsättningarna för inlösen.

Hur ser processen ut?

Ikon BankID

1. Registrera ansökan

Första steget för dig som önskar lösa in pengar är att du registrerar din ansökan. Detta gör du enklast online via BankID, men går även att göra via vår blankett för inlösen.

Ikon brev

2. Skicka sedlar via post

När du har fyllt i din ansökan ska du skicka den tillsammans med pengarna via post till: Sveriges riksbank, Inlösen, 103 37 Stockholm. Vi tar emot vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. Läs mer på PostNords webbplats.

Ikon dokument

3. Handläggning

När dina pengar anlänt kommer vi att handlägga din ansökan. Handläggningstiden är normalt 3-4 veckor. Ärenden som behöver kompletteras med ytterligare information får en längre handläggningstid.

Ansökan bedöms utifrån riksbankslagenlagen om penningtvätt (swedishbankers.se) och Riksbankens föreskrifter (pdf). Vi kan därför be dig komplettera ansökan under handläggningen.

Ikon stämpel

4. Beslut

Baserat på de uppgifter som du har lämnat in fattar Riksbanken ett beslut. Om Riksbanken beviljar din ansökan kommer du att få värdet av dina pengar insatta på ditt konto.

 

Svar på vanliga frågor

Hur vet jag att Riksbanken tagit emot mina sedlar?

Riksbanken har tyvärr ingen möjlighet att skicka en bekräftelse på att vi tagit emot en försändelse. Om du skickat som rekommenderat brev eller värdepost kan du själv spåra din försändelse på Postnords webbplats. Om du angett en e-postadress i din ansökan kommer du att få en bekräftelse så snart din ansökan registrerats hos oss. Observera att handläggningstiden för insända ansökningar varierar.

Hur lång är handläggningstiden för inlösen av ogiltiga sedlar?

Handläggningstiden är normalt 3-4 veckor. Ärenden som behöver kompletteras med ytterligare information får en längre handläggningstid.

Löser Riksbanken in mynt?

Nej, Riksbanken löser inte in mynt. De 1-, 2- och 5-kronor som blev ogiltiga 2017 kan varken lösas in på banken eller hos Riksbanken. Mynten kan betraktas som metallskrot och kan därför lämnas till metallåtervinning.

Fler frågor och svar

Kontakt

Kontakta Riksbanken, telefon 08-787 09 06. Telefontider är helgfria vardagar:

  • måndagar kl. 9.00-11.00,
  • tisdagar kl. 13.00-15.00,
  • onsdagar-fredagar kl. 9.00-11.00.

Det går även bra att mejla till inlosen@riksbank.se

Var den här informationen till hjälp? Efter ditt svar visas en kommentarsruta

Observera att det här enbart är ett kommentarfält.
Vid frågor?
Besök våra frågor och svar (öppnas i nytt fönster)

Tack för ditt svar!

Din kommentar gick inte att skicka, vänligen försök igen senare

Uppdaterad 2022-10-03