Att lösa in skadade och missfärgade sedlar

Om du har en skadad eller missfärgad sedel kan du i vanliga fall vända dig till en bank för att byta ut den. Om banken inte byter ut sedeln kan du skicka den/dem till Riksbanken. Riksbanken har möjlighet att lösa in skadade och missfärgade sedlar.

Gör en ansökan

Blankett för inlösen av skadade eller missfärgade sedlar (PDF)

Förutsättningar för inlösen

Riksbanken löser in sedlarna med hela beloppet om en intakt yta motsvarande minst två tredjedelar av hela sedeln återstår, eller med halva beloppet om en intakt yta motsvarande mindre än två tredjedelar men mer än en tredjedel av hela sedeln återstår.

I Riksbankens föreskrifter (RBFS 2020:1) framgår förutsättningarna för inlösen.

Hur ser processen ut?

Ikon BankID

1. Registrera ansökan

Första steget för dig som önskar lösa in pengar är att du registrerar din ansökan. Detta gör du enklast online via BankID, men går även att göra via vår blankett för inlösen.

Ikon brev

2. Skicka sedlar via post

När du har fyllt i din ansökan ska du skicka den tillsammans med pengarna via post till: Sveriges riksbank, Inlösen, 103 37 Stockholm. Vi tar emot vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. Läs mer på PostNords webbplats. Observera att det inte går att komma till Riksbanken och lämna in sedlarna personligen, det går endast att skicka in sedlarna via post.

Ikon dokument

3. Handläggning

När dina pengar anlänt kommer vi att handlägga din ansökan. Handläggningstiden är normalt 3-4 veckor. Ärenden som behöver kompletteras med ytterligare information får en längre handläggningstid.

Ansökan bedöms utifrån riksbankslagenlagen om penningtvätt (swedishbankers.se) och Riksbankens föreskrifter (pdf). Vi kan därför be dig komplettera ansökan under handläggningen.

Ikon stämpel

4. Beslut

Baserat på de uppgifter som du har lämnat in fattar Riksbanken ett beslut. Om Riksbanken beviljar din ansökan kommer du att få värdet av dina pengar insatta på ditt konto.

 

Svar på vanliga frågor

Hur lång är handläggningstiden för inlösen av ogiltiga sedlar?

Handläggningstiden är normalt 3-4 veckor. Ärenden som behöver kompletteras med ytterligare information får en längre handläggningstid.

Mvh

Skickar Riksbanken tillbaka sedlarna vid avslag om inlösen?

Riksbanken skickar aldrig tillbaka sedlar som har inkommit. Detta villkor framgår i ansökan om inlösen. Riksbankens rätt att behålla sedlar och mynt finns införlivad i Riksbankens föreskrifter: Riksbankens föreskrifter (RBFS 2020:1) om inlösen av sedlar och mynt

Kan jag komma till Riksbanken och lämna in ogiltiga sedlar?

Nej, Riksbanken har inte något kontor där du kan lämna in sedlarna. Du får istället skicka in dem till oss och väljer själv om du vill använda vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. För mer information avseende postförsändelser hänvisar vi till ditt postombud. 
Läs mer om inlösen av ogiltiga sedlar: Att lösa in ogiltiga sedlar | Sveriges Riksbank

Fler frågor och svar

Kontakt vid frågor om inlösen

Kontakta Riksbanken, telefon 08-787 09 06. Telefontider är helgfria vardagar:

  • måndagar kl. 13.00-15.00,
  • onsdagar kl. 9.00-11.00
  • fredagar kl. 9.00-11.00

Det går även bra att mejla till inlosen@riksbank.se

Var den här informationen till hjälp? Efter ditt svar visas en kommentarsruta

Observera att det här enbart är ett kommentarfält.
Vid frågor?
Besök våra frågor och svar (öppnas i nytt fönster)

Tack för ditt svar!

Din kommentar gick inte att skicka, vänligen försök igen senare

Uppdaterad 2024-04-26