Betalningsrapport 2024
Publicerad: 14 mars 2024
Den svenska betalningsmarknaden har digitaliserats i snabb takt. Kontanter och manuella betaltjänster har ersatts av kort, mobiltelefoner och internettjänster. Utvecklingen har lett till att betalningarna generellt har blivit snabbare, smidigare och billigare – vilket är positivt. Men det finns grupper i samhället som inte får tillgång till eller har svårt att använda digitala betaltjänster och därför hamnar i ett utanförskap. Det finns även allvarliga problem med bedrägerier som riskerar att underminera förtroendet för betalningssystemet. Digitaliseringen innebär även att betalningarna blir mer sårbara för cyberattacker och störningar i elnätet och datakommunikationer. Samtidigt ställer de senaste årens geo-politiska utveckling krav på att Sverige har ett starkt civilt försvar. Där ingår att betalningar ska fungera i fredstida krissituationer och vid höjd beredskap. Utvecklingen talar för att fokus i högre grad än tidigare bör riktas mot de utmaningar som digitaliseringen ställer oss inför. Det gäller dels betalningssystemets motståndskraft vid störningar, kriser och krig, dels att alla i samhället ska kunna betala. Såväl offentliga som privata aktörer måste bidra till dessa mål. Det innebär dock inte att utvecklingen av betalningar och betalningsinfrastruktur kan stanna av. Sverige behöver följa med i den internationella utvecklingen och fortsätta ligga i framkant.
Utvecklingen på betalningsmarknaden
I Sverige väljer allt fler att betala med mobilen. Tjänster som integrerar kortet i mobilen används allt oftare...
Svenska folkets betalningsvanor Kontanter används sällan och utbudet av kontanttjänster minskar Överföringar till utlandet upplevs vara säkra men dyra Digitaliseringen av betalningar är en global trendSäkerhet, effektivitet och tillgänglighet
Betalningar i Sverige är överlag säkra och effektiva, men det finns problem med bedrägerier och med tillgängligheten...
Är betalningar i Sverige säkra? Är betalningar i Sverige effektiva? Är betalningar i Sverige tillgängliga?Riksbankens arbete och policy
Riksbankens arbete och policy utgår ifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv. Vi tillhandahåller lösningar och agerar...
Alla måste kunna betala Betalningar ska fungera även i kris och krig Modernisering av betalningsinfrastrukturen nödvändig Fler åtgärder behövs för att skydda kontanterna Arbetet med e-kronan fortsätter