Att lösa in minnesmynt

Riksbanken löser in minnesmynt utgivna av Riksbanken till nominellt värde. Ingen avgift tas ut vid inlösen av minnesmynt.

Gör en ansökan

Blankett för inlösen av minnesmynt (PDF)

Hur ser processen ut?

1. Registrera ansökan

Första steget för dig som önskar lösa in minnesmynt är att du registrerar din ansökan. Detta gör du enklast online via BankID, men går även att göra via vår blankett för inlösen. Blankett för inlösen av minnesmynt (PDF)

2. Skicka mynten via post

När du har fyllt i din ansökan ska du skicka den tillsammans med pengarna via post till Riksbanken. Vi tar emot vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. Läs mer på PostNords webbplats.

3. Handläggning

När dina mynt anlänt kommer vi att handlägga din ansökan. Handläggningstiden är normalt 3-4 veckor. Ärenden som behöver kompletteras med ytterligare information får en längre handläggningstid.

Ansökan bedöms utifrån riksbankslagenlagen om penningtvätt (swedishbankers.se) och Riksbankens föreskrifter (pdf). Vi kan därför be dig komplettera ansökan under handläggningen.

4. Beslut

Baserat på de uppgifter som du har lämnat in fattar Riksbanken ett beslut. Om Riksbanken beviljar din ansökan kommer du att få värdet av dina minnesmynt insatta på ditt konto. 


Svar på vanliga frågor

Skickar Riksbanken tillbaka sedlarna vid avslag om inlösen?

Riksbanken skickar aldrig tillbaka sedlar som har inkommit. Detta villkor framgår i ansökan om inlösen. Riksbankens rätt att behålla sedlar och mynt finns införlivad i Riksbankens föreskrifter: Riksbankens föreskrifter (RBFS 2020:1) om inlösen av sedlar och mynt

Kan jag komma till Riksbanken och lämna in ogiltiga sedlar?

Nej, Riksbanken har inte något kontor där du kan lämna in sedlarna. Du får istället skicka in dem till oss och väljer själv om du vill använda vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. För mer information avseende postförsändelser hänvisar vi till ditt postombud. 
Läs mer om inlösen av ogiltiga sedlar: Att lösa in ogiltiga sedlar | Sveriges Riksbank

Hur vet jag att Riksbanken tagit emot mina sedlar?

Riksbanken har tyvärr ingen möjlighet att skicka en bekräftelse på att vi tagit emot en försändelse. Om du skickat som rekommenderat brev eller värdepost kan du själv spåra din försändelse på Postnords webbplats. Om du angett en e-postadress i din ansökan kommer du att få en bekräftelse så snart din ansökan registrerats hos oss. Observera att handläggningstiden för insända ansökningar varierar.

Fler frågor och svar

Kontakt vid frågor om inlösen

Kontakta Riksbanken, telefon 08-787 09 06. Telefontider är helgfria vardagar:

  • måndagar kl. 9.00-11.00,
  • tisdagar kl. 13.00-15.00,
  • onsdagar-fredagar kl. 9.00-11.00.

Det går även bra att mejla till inlosen@riksbank.se

Var den här informationen till hjälp? Efter ditt svar visas en kommentarsruta

Observera att det här enbart är ett kommentarfält.
Vid frågor?
Besök våra frågor och svar (öppnas i nytt fönster)

Tack för ditt svar!

Din kommentar gick inte att skicka, vänligen försök igen senare

Uppdaterad 2022-10-03