Att lösa in minnesmynt
Riksbanken löser in minnesmynt utgivna av Riksbanken till nominellt värde. Ingen avgift tas ut vid inlösen av minnesmynt.
Gör en ansökan
Blankett för inlösen av minnesmynt (PDF)
Hur ser processen ut?
1. Registrera ansökan
Första steget för dig som önskar lösa in minnesmynt är att du registrerar din ansökan. Detta gör du enklast online via BankID, men går även att göra via vår blankett för inlösen. Blankett för inlösen av minnesmynt (PDF)
2. Skicka mynten via post
När du har fyllt i din ansökan ska du skicka den tillsammans med pengarna via post till Riksbanken. Vi tar emot vanlig post, rekommenderat brev eller värdepost. Läs mer på PostNords webbplats.
3. Handläggning
När dina mynt anlänt kommer vi att handlägga din ansökan. Handläggningstiden är normalt 3-4 veckor. Ärenden som behöver kompletteras med ytterligare information får en längre handläggningstid.
Ansökan bedöms utifrån riksbankslagen, lagen om penningtvätt (swedishbankers.se) och Riksbankens föreskrifter (pdf). Vi kan därför be dig komplettera ansökan under handläggningen.
4. Beslut
Baserat på de uppgifter som du har lämnat in fattar Riksbanken ett beslut. Om Riksbanken beviljar din ansökan kommer du att få värdet av dina minnesmynt insatta på ditt konto.
Svar på vanliga frågor
Ogiltiga sedlar
Hej Raymond!
Vänligen besök vår hemsida där du hittar ett webbformulär som du kan fylla i digitalt, eller ladda ner en PDF: Att lösa in ogiltiga sedlar | Sveriges Riksbank
Med vänlig hälsning,
Vart hittar jag information om giltiga mynt och sedlar?
Hej, här hittar du information om detta: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/giltiga-sedlar/
Mvh
Riksbankens kommunikationsenhet
Hur lång är handläggningstiden för inlösen av ogiltiga sedlar?
Handläggningstiden är normalt 3-4 veckor. Ärenden som behöver kompletteras med ytterligare information får en längre handläggningstid.
Mvh
Kontakt vid frågor om inlösen
Kontakta Riksbanken, telefon 08-787 09 06. Telefontider är helgfria vardagar:
- måndagar kl. 13.00-15.00,
- onsdagar kl. 9.00-11.00
Det går även bra att mejla till inlosen@riksbank.se
Tack för ditt svar!
Din kommentar gick inte att skicka, vänligen försök igen senare
Observera att det här enbart är ett kommentarfält.
Vid frågor? Besök våra frågor och svar (öppnas i nytt fönster)