Alla banker bör vara skyldiga att hantera kontanter

Nyhet Riksbanken välkomnar i huvudsak Riksbankskommitténs förslag att de flesta stora banker ska vara skyldiga att erbjuda kontanttjänster i hela Sverige. Men Riksbanken vill gå ett steg längre. ”Vi anser att alla banker och övriga kreditinstitut som erbjuder betalkonton ska vara skyldiga att hantera kontanter”, säger riksbankschef Stefan Ingves.

Riksbankskommittén, som består av representanter från alla riksdagspartier, har i uppdrag att göra en översyn av det penningpolitiska ramverket och lagen om Sveriges riksbank. I juni publicerade kommittén sitt delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter (SOU 2018:42).

Riksbanken skriver i ett yttrande om delbetänkandet att alla banker och övriga kreditinstitut som erbjuder betalkonton med tillhörande tjänster ska vara skyldiga att erbjuda kontanttjänster till sina kunder.

Kommittén föreslår ett krav på att företag ska kunna sätta in dagskassor på sina konton. Riksbanken vill även här gå ett steg längre. Bankerna bör också vara skyldiga att se till att privatpersoner kan göra insättningar.

– Möjligheten att göra insättningar ska ingå i begreppet kontanttjänster. Det är en tjänst som konsumenterna rimligen kan förvänta sig av bankerna, säger Stefan Ingves.

Riksbanken anser även att det är angeläget att kontanternas ställning som lagligt betalningsmedel förtydligas. Exempelvis behöver det stå klart vilka verksamheter, utöver offentlig sjukvård, som ska vara skyldiga att ta emot kontanter.

Eftersom kontantanvändningen minskar snabbt är det viktigt att riksdagen tar ställning till frågan om vad som utgör lagligt betalningsmedel i Sverige och dess koppling till den svenska kronan som valuta. En lagstiftning bör vara så teknikneutral som möjligt för att kunna tillämpas även på framtida betalningsmedel eventuellt utgivna av Riksbanken.

Uppdaterad 2018-10-22