Zombieföretag i Sverige utgör inte ett hot mot varken finansiell stabilitet eller ekonomisk tillväxt

Nyhet, Staff memo I de flesta utvecklade länder har det skett en ökning av ekonomiskt svaga företag, så kallade "zombieföretag". Cristina Cella har gjort en studie av zombieföretag i Sverige och hennes analys visar att andelen zombieföretag inte har ökat dramatiskt under 2010-2016, och särskilt inte under den period då räntorna konsekvent sänktes i Sverige. Analysen visar att zombieföretagen inte utgör ett betydande hot mot varken finansiell stabilitet eller ekonomisk tillväxt.

Under perioden 2007-2013 ökade antalet zombieföretag i de utvecklade länderna, inklusive Sverige. Cristina Cella har i ett staff memo undersökt förekomsten av zombieföretag i Sverige genom att titta på samtliga icke-finansiella aktiebolag under perioden 2002-2016. I studien visar hon att endast 3% av det totala antalet företag i urvalet kunde klassificeras som zombieföretag 2016. Hon visar också att monetära finansinstitut har begränsad exponering mot zombieföretag och att andelen zombieföretag i allmänhet har försumbara ekonomiska effekter.

Ett företag definieras som ett zomebieföretag om de har en räntetäckningsgrad (vinst före räntekostnader och skatt i relation till räntekostnader) som understiger ett, minst tre år i rad, och att företaget har varit aktivt i mer än tio år.

Ovan nämda staff memo finns endast på engelska och är författat av Cristina Cella, verksam på Riksbankens avdelning för finansiell stabilitet.

Om Riksbankens Staff memon

Staff memon är en publikation från Riksbanken och ett komplement till andra publikationer, som till exempel ekonomiska kommentarer och riksbanksstudier. I ett Staff memo kan medarbetare på Riksbanken offentliggöra kvalificerade analyser i relevanta frågor. Det är en tjänstemannapublikation som är fri från policyslutsatser och individuella ställningstaganden i aktuella policyfrågor.

Uppdaterad 2020-09-29