De La Rue blir Riksbankens nya sedelleverantör

Riksbanken har tecknat avtal med brittiska sedeltillverkaren De La Rue om tryckning av svenska sedlar. Kontraktet gäller i tre år med en möjlig förlängning på upp till fyra år. De La Rue är en av världens största tillverkare av sedlar med många centralbanker som kunder, till exempel centralbankerna i Storbritannien och på Island. De svenska sedlarna kommer att tillverkas i Storbritannien.

"Vi är glada att det gick så fort att få en ny leverantör på plats", säger Ann Fridell, chef för enheten för analys och utveckling av betalningar. "De La Rue är ett välrenommerat företag med stor erfarenhet som varit i branschen i 200 år, så det känns tryggt att de kommer att trycka de svenska sedlarna."

I våras sa Riksbanken upp kontraktet med den tidigare leverantören, Crane, ef-tersom företaget beslutade att stänga tryckeriet i Tumba och förlägga tillverk-ningen till Malta. Enligt Riksbankens krav ska tillverkning ske i norra eller mellersta Europa.

Uppdaterad 2018-09-19