Nytt dialogforum om e-kronan

Nyhet Riksbanken samlar experter i ett nytt dialogforum om e-kronan, ett digitalt komplement till kontanter. Forumet utgörs av representanter från bland annat banksektor, fintechbolag, detaljhandel och universitet. Deras kunskaper anses vara särskilt intressanta i det fortsatta arbetet med att utforma en eventuell e-krona.

Målet med forumet är att inhämta kunskap och information från deltagarna som kan hjälpa Riksbanken i arbetet med att designa ett hållbart ekosystem för e-kronan om det skulle tas ett beslut om att ge ut en sådan. Dialogforumet är ett av flera sätt för Riksbanken att få inspel från och föra samtal med marknadsaktörer

Exempel på frågeställningar som kan komma att diskuteras i forumet är olika användningsmöjligheter för en e-krona, affärsmodeller, rollfördelningen i ett e-kronasystem, dataskydd och anonymitet men även andra aspekter såsom förslag på design.

Efter varje möte kommer Riksbanken att publicera en sammanfattning från diskussionen.

Forumet kommer att finnas under en begränsad tid och kommer inte att ha något beslutsmandat eller någon formell rådgivande funktion.

För frågor gällande dialogforumet kontakta info.ee@riksbank.se.

Deltagare

Anders Karlsson Klarna Bank
Anna-Lena Wretman Fundler
Birgitta Söderlund Rietz H & M Hennes & Mauritz