Nytt nummer av tidskriften Penning- och valutapolitik

Nyhet Årets första utgåva av Penning- och valutapolitik innehåller fyra artiklar av lite olika karaktär. I den första artikeln resonerar riksbankschef Stefan Ingves om Sveriges roll i det internationella ekonomiska samarbetet, och i den andra artikeln diskuterar förste vice riksbankschef Cecilia Skingsley och Björn Segendorf förändringar i den finansiella infrastrukturen. Därefter följer en artikel som ger en översikt av valutamarknaden för svenska kronor, och en sista mer teknisk artikel om olika aspekter av valutasäkring.

Artiklarna i årets första utgåva av Riksbankens tidskrift Penning- och valutapolitik sammanfattas nedan:

Sveriges roll i det internationella ekonomiska samarbetet – i går, i dag, i morgon

Riksbankschef Stefan Ingves ger sin syn på förutsättningarna för Sverige att göra sin röst hörd i det internationella ekonomiska samarbetet, och hur dessa förutsättningar påverkas av pågående skiftande globala styrkeförhållanden och omvälvande förändringar inom EU. Artikeln är en ombearbetning och utveckling av material från olika seminarier och presentationer som Stefan Ingves har gett under senare år.

Ombyggnad pågår av de finansiella strukturerna

Förste vice riksbankschef Cecilia Skingsley och Björn Segendorf diskuterar hur den tekniska utvecklingen påverkar utbudet och efterfrågan på finansiella tjänster och vilka utmaningar dessa förändringar ger upphov till. Dessutom beskriver de hur Riksbanken arbetar för att framtidssäkra de delar av den finansiella infrastrukturen som Riksbanken tillhandahåller.

Understanding the foreign exchange market

Amanda Nordström beskriver de förändringar som valutamarknaden har genomgått under de senaste decennierna, och fokuserar särskilt på marknaden för svenska kronor. Hon presenterar också ett mått på marknadslikviditet för svenska kronor, och resonerar kring hur likviditeten har varierat över tiden.

Artikeln finns endast på engelska.

Hedging against exchange rate risk – maturity choice and roll-over risk

Christoph Bertsch analyserar olika aspekter som är relevanta för svenska finansiella företag som valutasäkrar sina finansiella investeringar i utländsk valuta. I synnerhet jämför han vilka för- och nackdelar som finns med att valutasäkra på kort eller lång sikt, och presenterar en tankeram som kan användas för att analysera frågeställningarna.

Artikeln finns endast på engelska.

Uppdaterad 2022-03-14