Betalningsrapport 2025

Småföretagens syn på betalningar

Ladda ner PDF

Kortbetalningar är det mest accepterade betalsättet bland småföretagen

Publicerad: 10 mars 2025

Det betalsätt som accepteras av flest företag för kundbetalningar är kortbetalningar med Mastercard och Visa. Därefter följer betalningar med Swish och kontanter (se diagram 5). Även betalningar via faktura accepteras av en stor andel av företagen.

Det finns variationer mellan detaljhandels- och tjänsteföretag (restauranger och frisörer). Exempelvis är acceptansen för kortbetalningar med Mastercard och Visa högre bland frisörer och restauranger jämfört med företagen i detaljhandeln. Däremot accepteras fakturabetalningar av betydligt fler detaljhandelsföretag än av frisörer och restauranger.

Vidare är acceptansen för swishbetalningar hög bland företag som har beloppsmässigt små genomsnittsköp och allra högst bland de som har genomsnittköp upp till 200 kronor. Men acceptansen är även hög hos företag med snittköp upp till 5 000 kronor.

Diagram 5. Kortbetalningar är det vanligaste accepterade betalsättet Andel av de svarande som accepterar respektive betalsätt, andelar i procent Diagrammet visar att kortbetalningar är det vanligaste accepterade betalsättet bland företagen i undersökningen, följt av kontanter och Swish.
Anm. Kortbetalningar med Mastercard och Visa är det vanligaste accepterade betalsättet. Att en relativt stor andel av företagen inte accepterar kortbetalningar kan ha flera förklaringar. Exempelvis saknades ett svarsalternativ där enbart ”kort” var ett val. Det utesluter dock inte att det kan finnas företag som endast säljer på faktura eller enbart accepterar Swish eller kontanter. Svarsalternativet ”annat” avser både betalningar via Klarna in-store och Qliro in-store samt ett öppet svarsalternativ. Källa: Riksbanken.

Enkätsvaren för detaljhandeln visar att förhållandevis många företag accepterar Swish vid fysiska försäljningsställen. Andelen som accepterar Swish varierar mellan drygt 50 och drygt 70 procent i de olika branscherna i detaljhandeln och i genomsnitt accepteras Swish av knappt 70 procent av företagen. Swishbetalningar accepteras därmed i ungefär lika hög grad som kontanter i den fysiska detaljhandeln.