Kontantacceptansen skiljer sig mycket mellan branscherna
Publicerad: 10 mars 2025
71 procent av företagen inom detaljhandeln samt restauranger och frisörer accepterar kontanter. Det finns dock stora skillnader i kontantacceptans mellan olika branscher i detaljhandeln. Betydligt fler företag som säljer dagligvaror tar emot kontanter än de som säljer sällanköpsvaror. Kontantacceptansen är högst inom detaljhandeln med livsnödvändiga varor där 85 procent accepterar kontanter, följt av klädhandeln (se diagram 7). Detaljhandel med byggmateriel har lägst kontantacceptans på endast 45 procent.
I tjänstebranscherna är det en högre andel restauranger än frisörer som tar emot kontanter. Företag med kunder som i genomsnitt handlar för upp till 1 000 kronor tar oftare emot kontanter än andra företag. Kontantacceptansen minskar sedan i takt med att storleken på genomsnittsköpen ökar.
Den viktigaste faktorn för att företagen ska acceptera kontanter är att kunderna efterfrågar det. Ytterligare skäl som många företag anger som viktiga är att de vill inkludera vissa kunder samt vara förberedda för kris och krig.
I Svensk Handels årliga undersökning bland sina medlemmar var kontantacceptansen 91 procent 2024, det vill säga betydligt högre än de 71 procent som enligt Riksbankens undersökning accepterar kontanter i detaljhandeln. Det är svårt att veta exakt vad som förklarar skillnaden på 20 procentenheter, men Svensk Handels undersökning är endast riktad till deras medlemmar medan Riksbankens undersökning utgör ett slumpmässigt urval från alla företag i respektive bransch.