Nya aktörer erbjuder smidiga betalsätt
Publicerad: 3 november 2021
I Sverige har flera fintech-företag gjort det smidigare att handla på nätet. Till exempel erbjuder Klarna lösningar där man kan betala via sin internetbank eller med faktura vid onlineköp. För den som vill betala med kort finns det ofta möjlighet att registrera sina kortuppgifter hos handlaren eller ett betaltjänstföretag och då är ett köp bara ett knapptryck bort. Det finns även nya företag som erbjuder snabba och enkla utlandsbetalningar, till exempel genom digitala plånböcker där man kan spara, skicka och ta emot pengar på mobiltelefonen.
I vissa delar av världen har stora IT-företag, så kallade bigtech, stort inflytande på betalningsmarknaden. Den här typen av företag kan utnyttja sina stora och väletablerade nätverk av kunder, ofta på sociala plattformar, vilket ger dem en konkurrensfördel även på betalningsmarknaden. I Kina håller till exempel två inhemska bigtech-företag, Alibaba och Tencent, redan 94 procent av marknaden för betalningar som görs med mobiltelefon.
Bigtech-företag i vår del av världen, som Apple och Google, erbjuder betalningslösningar som till exempel Apple Pay och Google Pay som kopplas till kundens vanliga betalkort. Betalningslösningarna gör det till exempel möjligt att betala genom att blippa sin mobiltelefon eller smarta klocka i mataffären. Betalningslösningar där bigtech-företag möjliggör betalningar inom ett befintligt stort digitalt nätverk kan växa väldigt snabbt. Att Facebook tillsammans med en grupp företag arbetar för att lansera en digital valuta som kallas Diem har därför fått stor uppmärksamhet i medierna och bland myndigheter och aktörer på betalningsmarknaden.
Utvecklingen där bigtech-företag blir aktörer på betalningsmarknaden kan medföra att det behövs nya regleringar och detta diskuteras just nu internationellt. Regleringarna ska säkerställa konsumentskyddet och förtroendet för de nya digitala tjänsterna, men bör samtidigt inte skapa onödiga hinder för innovativa lösningar och nya aktörer. I och med att företagen ofta har stor global räckvidd blir internationellt samarbete kring regelverket viktigt. Det finns även en oro bland centralbanker för att privata företag med global räckvidd snabbt kan ta sig in på den nationella betalningsmarknaden med betalningslösningar baserade på ett annat lands valuta och konkurrera med den nationella valutan.