Riksbankens företagsundersökning: ”Jag har aldrig varit med om att kunderna accepterar prishöjningar så lätt”

Nyhet, Pressmeddelande Konjunkturen växer sig allt starkare anser de svenska storföretagen. Den höga efterfrågan förstärker samtidigt de problem med logistiken och den brist på insatsvaror som påverkat framför allt industrins och handelns verksamheter under en längre tid. Kostnaderna ökar brett och allt fler företag planerar därför att höja sina försäljningspriser. Riksbankens företagsundersökning i februari genomfördes innan det säkerhetspolitiska läget försämrades genom Rysslands invasion av Ukraina. Men den spända situationen som föregick invasionen lyftes redan då fram som en av de stora riskerna för en försämrad konjunktur.

”Fortsatt väldigt stora problem med halvledartillgången”

Den starka efterfrågan förstärker logistikproblemen och bristen på insatsvaror. Tillgången på halvledare har inte förbättrats och fortsätter att begränsa produktionen inom fordonsindustrin. En företagsledare inom fordonsindustrin konstaterar att det är ”fortsatt väldigt stora problem med halvledartillgången.” Samtidigt finns det en optimism om att läget kommer att förbättras, och störningarna väntas gradvis minska framöver.

”Vi hinner inte höja priserna till kund i samma takt som priserna på varor vi köper in stiger”

Kostnaderna ökar brett inom flera delar av företagens verksamheter, så väl för insatsvaror, transporter, energi som för arbetskraft. En stabilt god efterfrågan och ett stigande kostnadstryck har gjort att flera företag redan har höjt försäljningspriserna. Jämfört med undersökningen i september är det också allt fler som planerar att höja försäljningspriserna framöver för att kompensera för det ökade kostnadstrycket.

Konkurrensen lyfts inte fram som en prisdämpande faktor i samma utsträckning som tidigare, utan nu är det kostnadstrycket som är i fokus. En företagsledare inom tillverkningsindustrin säger: ”Vi hinner inte höja priserna till kund i samma takt som priserna på varor vi köper in stiger.” Inflationen, enligt de svenska konsumentpriserna, bedöms av företagen bli över 2 procent på ett års sikt. Samtidigt planerar företagen själva att höja sina egna försäljningspriser i samma takt som inflationen eller något mer.

OM FÖRETAGSUNDERSÖKNINGEN

Riksbanken intervjuar regelbundet de största företagen inom industri-, bygg-, handels- och delar av tjänstesektorerna. Representanter för 33 företag och branschorganisationer, intervjuades via telefon eller videosamtal under perioden 10-21 februari 2022. Resultatet av intervjuerna redovisas i Riksbankens företagsundersökning. Citaten ovan kommer från intervjuerna.

Kontakt: Presstjänsten 08-787 02 00
Uppdaterad 2022-03-10