Företagsundersökningens nya konjunkturindikator – en tidig temperaturmätare på konjunkturen

En ny konjunkturindikator

Till rapportens startsida
Företagsundersökningens nya konjunkturindikator – en tidig temperaturmätare på konjunkturen

En ny konjunkturindikator

Publicerad: 27 oktober 2023

Företagens svar på elva av undersökningens centrala frågor ligger till grund för Riksbankens nya konjunkturindikator. Frågorna rör företagens uppfattning av konjunkturläget, orderingång, produktion/försäljning, sysselsättning, tillgång till extern finansiering, lönsamhet och investeringsplaner (se tabell 1). Den metod som valts för att sammanfatta företagens svar på dessa frågor är principalkomponentanalys. Genom att identifiera dominanta mönster och samband mellan en uppsättning variabler kan principalkomponentanalys filtrera bort brus och extraherar gemensamma rörelser från ett datamaterial.[7] För en mer detaljerad beskrivning av principalkomponentanalys, se till exempel Jolliffe (2002). Metoden anses vara ett effektivt sätt att sammanfatta information och är särskilt fördelaktig när datamaterialet bygger på enkätdata eftersom förändringar i enskilda serier inte alltid kan antas vara relevanta för, i det här fallet, företagens sammantagna uppfattning.[8] Stock & Watson (2006). Från analysen genereras ett antal underliggande variabler – principalkomponenter - där den första principalkomponenten förklarar den mesta av variationen i underlaget. På så sätt kan metoden reducera problemet med att flera av de ingående serierna är högt korrelerade med varandra (multikollinearitet) samtidigt som den bevarar så mycket som möjligt av variationen i data. Den första principalkomponenten utgör konjunkturindikatorn[9] Konjunkturindikatorn förklarar 57 procent av variationen i underlaget. Det betyder att den information som extraherats och sammanfattats i indikatorn bibehåller 57 procent av den ursprungliga variationen mellan variablerna som ingår i indikatorn. och det är därför fördelaktigt att använda sig av indikatorn i olika typer av analyser istället för de enskilda frågorna.

Företagsundersökningen genomförs tre gånger per år (februari, maj och september) och därför har serierna först interpolerats till kvartalsdata (för kvartal fyra).[10] Framtill 2016 genomfördes intervjuerna för kvartal ett under december och januari. Mellan 2017 och 2019 genomfördes intervjuerna i februari, maj och oktober/november. För dessa år har kvartal tre interpolerats. Serierna är viktade mot företagets storlek och är säsongsjusterade i den bemärkelsen att respondenterna ombeds att ge säsongsrensade svar. Sedan beräknas konjunkturindikatorn med hjälp av principalkomponentanalys, från 2008 kvartal 3 till den senaste undersökningsperioden.[11] Under de första åren lades frågor till/togs bort. Från 2008 kvartal tre finns serier över de frågor som ingår i konjunkturindikatorn. Konjunkturindikatorn har standardiserats till medelvärde noll och standardavvikelse ett vilket innebär att ett negativt värde indikerar att läget är sämre än normalt och ett positivt värde att det är bättre än normalt.

Tabell 1. Ingående serier i konjunkturindikatorn
FrågaHorisont
KonjunkturlägetNu
KonjunkturlägetOm sex månader
Produktion/försäljning Föregående tre månader
Produktion/försäljning Kommande tre månader
Orderingång Föregående tre månader
OrderingångKommande tre månader
Sysselsättning Föregående tre månader
Sysselsättning Kommande tre månader
Investeringsplaner Om sex månader
Tillgång till extern finansiering Föregående tre månader
LönsamhetNu