Penningpolitik och beteendeekonomi

Avslutande tankar

Till rapportens startsida
Penningpolitik och beteendeekonomi

Avslutande tankar

Publicerad: 10 april 2024

I den här ekonomiska kommentaren har vi lyft fram insikter från den beteendeekonomiska forskningen som vi tror kan vara till hjälp inom penningpolitiken. Vi ser de här insikterna som användbara komplement till den befintliga analysen och standardmodeller inom makroekonomi. I många fall kan de erbjuda alternativa förklaringar till de samband vi observerar. Ett exempel är konsumtionens starka samband med inkomstförändringar. Det kan förklaras av rationella individers reaktion på lånebegränsningar eller psykologiska faktorer som kortsiktighet. Mest troligt är att individer är olika och att vissa begränsas av lånerestriktioner och andra är mer kortsiktiga i sina ekonomiska beslut.

Ytterligare ett exempel är inflationsförväntningarnas starka samband med faktisk inflation när inflationen är hög. Det kan vara ett resultat av rationell ouppmärksamhet eller psykologiska tumregler. Även i det här fallet finns det troligen skillnader mellan olika individer, där vissa passar bättre in på den ena respektive den andra av dessa förklaringar. De senaste åren har ny forskning kommit där man har försökt integrera beteendeekonomiska inslag i makroekonomiska modeller för att kunna dra mer generella slutsatser om exempelvis finans- och penningpolitiska effekter.[51] För en tidig översikt, se Driscoll och Holden (2014). För nyare studier, se exempelvis Laibson m.fl. (2024).

Vi ser ett antal tänkbara praktiska åtgärder för att integrera beteendeekonomiska insikter i den penningpolitiska analysen och beslutsprocessen. En tänkbar åtgärd är att komplettera den löpande modellanalysen med insikter från beteendeekonomi. Ett särskilt intressant spår framöver skulle kunna vara att koppla ihop beteendeekonomiska resultat med modeller och analyser som innehåller olika typer av hushåll, eller ”heterogena agenter”.

Vad kan man då göra för att undvika socialpsykologiska fallgropar i själva berednings- och beslutsarbetet? Det finns flera välkända metoder för att lösa problemen med grupptänkande. [52] Se Janis (1982). I grunden handlar metoderna om att aktivt öppna för kritiskt tänkande. Tillämpat på den penningpolitiska processen bör interaktionen mellan staben och kommittén präglas av öppenhet inför alternativa lösningar och åsikter. När det gäller kommitténs egen beslutsprocess är det viktigt att utnyttja medlemmarnas olika bakgrunder och erfarenheter och ha ”högt i tak”. Reservationer mot beslut bör inte ses som ett tecken på osämja utan snarare på ett gott diskussionsklimat.